داروی دیابت علائم ترک نیکوتین را تسکین می دهد

4نوامبر 2019- براساس تحقیقات جدید منتشر شده درJNeurosci ، دارویی که معمولاً برای درمان دیابت نوع دواستفاده می شود، علائم بارز ترک نیکوتین را در موش های سوری و موش های صحرایی از بین می برد.عملکرد این داروی رایج دیابت در مغز ممکن است یک استراتژی جدید در نبرد برای ترک سیگار ارائه دهد.

افراد سیگاری که سعی در ترک سیگار دارند، با عوارض جانبی شدید ناشی از عدم دسترسی بدن به نیکوتین، از جمله هوس ها، افزایش اشتها، بی قراری، اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی، روبرو می شوند. بسیاری از افراد سیگاری به دلیل این تجربه ی بسیار ناخوشایند، بسادگی در مراحل اولیه ناامید شده و همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند.

داروی پیوگلیتازون که برای کنترل دیابت تجویز می شود، شکل خاصی از گیرنده های فعال کننده ی تکثیر پراکسی زوم ها را در هسته هدف قرار می دهد. این گیرنده که PPARγ  نام دارد، در مناطقی از مغز که درگیر در اعتیاد به مواد مخدر هستند، یافت می شوند.

دکتر Domi و همکارانش نشان داد که تزریق مستقیم پیوگلیتازون به هیپوکامپ موش های نر باعث کاهش علائم فیزیکی ترک نیکوتین از جمله لرزش پنجه ها ، پچ پچ و لرزشهای سر می شود. تزریق پیوگلیتازون به آمیگدال موشهای نر، علائم اضطراب مرتبط با عدم وجود نیکوتین را بهبود بخشید.

خطر ابتلا به دیابت نوع دو درافرادی که دچار سوء مصرف نیکوتین هستند، 30 درصد بیشتر است. محققان می گویند که پیوگلیتازون ممکن است با کاهش علائم جسمی و عاطفی ناشی از ترک، ضمن کاهش مقاومت به انسولین، به افراد دیابتی برای ترک سیگار کمک کند.

منبع:

The Journal of Neuroscience, 2019; 1922-19 DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1922-19.2019

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191104130439.htm